Ve školním roce 2015-16 probíhá na naší škole projekt Kreativní učitel – kreativní žáci, který získal finanční podporu programu Erasmus+. Jedná se o profesní rozvoj učitelů tvůrčího psaní, kteří se zúčastnili zahraničních vzdělávacích kurzů se zaměřením na tvůrčí psaní, kreativitu a literaturu. V současné době již všichni tři vyučující (Pavlína Vočková, Jan Pytel a Filip Horák) mobilitu absolvovali, sdílí získané zkušenosti a znalosti a aplikují je v hodinách tvůrčího psaní a angličtiny. Zároveň tito vyučující začínají společně pracovat na vzniku výukového materiálu k předmětu tvůrčí psaní a na přípravě workshopu pro vyučující z jiných škol, který je plánován na konec školního roku a o němž vás budeme včas informovat na našich stránkách.
Citace z účastnických zpráv:
„Kurz English and Culture jsem si zvolila proto, že obsahoval lekce tvůrčího psaní a aktivity na rozvíjení kreativity. Zároveň byl určen učitelům angličtiny, takže ideálně propojoval oba předměty, které vyučuji. Kromě toho mě obohatil v oblasti nových výukových metod, protože jsem se seznámila s tzv. „inquiry-based learning“ (IBL). Neopomenutelnou součástí mobility bylo i poznávání irské kultury a historie. Při výběru kurzu hrálo velkou roli i místo konání. S ohledem na zaměření našeho projektu asi neexistuje město, které by bylo vhodnější než Dublin, který se pyšní titulem „UNESCO kreativní město literatury“ a čtyřmi Nobelovými cenami za literaturu.“
Pavlína Vočková
„Kurz zpětně hodnotím velmi pozitivně. Splnil prakticky všechna očekávání, která jsem do něj před odjezdem vkládal. Jako účastník jsem měl možnost rozšířit si znalosti o (nejen) britské literatuře, dozvěděl se řadu možností, jak literaturu využít ve výuce, zejména pak v předmětu tvůrčí psaní, pro nějž jsem získal spoustu připravených aktivit a hlavně nápadů na další metodické postupy. V neposlední řadě jsem pak poznal kolegy z ostatních zemí Evropy a mohl s nimi sdílet své zkušenosti a postřehy.“
Jan Pytel
Celkový průběh kurzu hodnotím velmi pozitivně. Přinesl mi celou řadu zajímavých podnětů, jak aplikovat ve výuce moderní metody pedagogiky, dozvěděl jsem se od lektorky i kolegů z jiných škol řadu tipů na odbornou pedagogickou literaturu a hlavně mnoho podnětů pro kreativní práci v hodinách a vedení dlouhodobých projektů bez použití klasické frontální výuky. Za důležitý aspekt kurzu považuji také setkání s vyučujícími z různých zemí a společné sdílení rozdílných zkušeností.
Filip Horák