Díky finančním prostředkům z Evropské jazykové ceny Label jsme mohli uskutečnit vzdělávací víkend s angličtinou, kterého se zúčastnili žáci i učitelé. Za angličtinou jsme vyrazili jak jinak než na západ, i když to byla „jen“ Plzeň.
Po počátečních problémech s dopravou jsme si užívali kompletního servisu jazykové školy Perfect World. Výuka začala hned v pátek, ale nejvíce lekcí jsme absolvovali v sobotu. Jednalo se celkem o sedm hodin čistého času rozprostřených do celého dne.
Učitelé se – na rozdíl od žáků – vzdělávali pouze ve vyhřátých učebnách, zatímco pro žáky byly přichystané i aktivity venku. Na zahradě školy se všichni dostatečně vyřádili, a ačkoliv se jednalo o nejchladnější víkend této zimy, nikdo se z třicetiminutovky na mrazu nechtěl vyvlíknout. Zkrátka když jde o hru a ne gramatiku, snese se leccos. Naštěstí jsme měli neomezený přísun teplých nápojů, které po návratu z venku přišly vhod. Ovšem na přání některých účastníků se naopak podávala i zmrzlina! Ohledně jídla jsme si nejvíce pochutnávali na snídaních, které byly tím správným ranním rozjezdem a částečně odpovídaly i britskému stylu stravování. Mohli jsme si pochutnat na scrambled eggs, sausages and toasts. Pro ty sladkomilné byly připraveny marmelády, oříšková pomazánka a čerstvé ovoce.
Lekce byly rozmanité a odpovídaly různým úrovním angličtiny, ale takřka všechny začínaly hrou „Simon says“. Nám učitelům se to zdálo trochu nedůstojné běhat po učebně a plnit „potrhlé“ úkoly, možná jsme byli i trochu líní, ale v neděli ráno už nikomu z nás nedělalo problém se levým uchem dotknout podlahy.
Na konci pobytu jsme byli všichni otestováni, abychom si uvědomili své pokroky. Ze skupiny začátečníků dosáhla nejlepšího výsledku Marika Vávrová ze 3.A2 a z pokročilých Veronika Lada Maťková z 2.B. Mezi učiteli překvapila MgA. Petra Viltová, která napsala test na úrovni C1 na 96 %, a to nepatří mezi angličtináře!
Z pozice organizátorky akce bych chtěla dodat, že víkend předčil naše očekávání, a jako důkaz uvádím názory účastníků.
Pavlína Vočková
Názory žáků:
„Než jsme do Plzně jeli, nevěděla jsem, co očekávat – možná učit se angličtinu od rána do večera. Naštěstí to tak nedopadlo. I když jsme se angličtině a domácím úkolům věnovali poměrně dost, našlo se i trochu volného času. Víkend strávený se spolužáky byl příjemný a uznávám, že mi to hodně dalo.“
„Pobyt mě velice bavil. Odnáším si nejen nové poznatky, ale i krásné zážitky.“
„Kurz se mi moc líbil. Originální styl výuky ocení každý. Lektoři se opravdu snažili naučit nás co nejvíce. Když něco někomu nešlo, tak jsme dostali klidné vysvětlení v různých variantách a situacích. Musím uznat, že zdejší lektoři umějí hodinu ošperkovat kreativitou a zábavou. Je to úplně něco jiného než ve školních lavicích.“
„Škola by mohla pořádat takových zájezdů více. Angličtina tu měla úplně jiný rozměr. Všechny to tu bavilo a byli plní elánu. A ve spojení se spoustou aktivit, skvělým jídlem a legrací to bylo prostě více než skvělé. Škola nás nikdy nenaučí všechno. To už je známo. Proto teď víme, že i my sami musíme do učení investovat svůj čas.“
„Na takovémto kurzu angličtiny jsem byla poprvé a upřímně mě to moc překvapilo. Když jsem sem jela, tak jsem tu nikoho neznala. Což jsem se hodně bála, že to bude strašné, každopádně nebylo. Jsem opravdu moc spokojená a rozhodně mi s angličtinou přibyla další zkušenost. Angličtina mi je velmi blízká a díky skvělé péči lektorů jsem se přiučila mnoho nových věcí. Chtěla jsem zjistit, jak jinak se učí než ve škole. Na hodinách jsme hodně konverzovali a to mě naučilo nebát se mluvit. Kolektiv v naší skupině byl skvělý a krásně jsem si s nimi popovídala. Rozhodně si sama o sobě myslím, že jsem daleko lepší než předtím. Rozhodně bych sem ráda jela znovu nebo byla součástí něčeho podobného.“
Názor Mgr. Daniela Dřímala:
„Během výuky jsme se ani chvíli nenudili a lektorka Dominika nám doslova nedala vydechnout. Na zívání nebyl ani čas, ani pomyšlení. Pracovalo se od začátku do konce. Aktivity se střídaly – zejména mluvení, nová slovní zásoba a gramatika. Každý – ať byl na jakékoliv jazykové úrovni – měl šanci se naučit něco nového. Oceňuji nejen praktickou stránku výuky a její využitelnost, ale též vysvětlení teoretického základu předložených (zejména gramatických) jevů. Některé z jednodušších aktivit jsem už stihl ve výuce použít. Rád jsem si opět po letech vyzkoušel roli studenta a vžil se do jeho pocitů spjatých s výukou. Atmosféra ve škole byla neformální a přátelská. Přístup lektorů ke studentům vstřícný – zpětná vazba lektorů vůči práci studentů byla důkladná, podporující a věcná zároveň.“