S výukovým materiálem, který je hlavním výstupem naše projektu, jsme seznámili účastníky worskhopu, který se konal 8. června a pro velký zájem jsme ho zopakovali 1. září. O jeho konání se zájemci mohli dozvědět nejen z webových stránek naší školy, ale také z časopisu Osmička. Zároveň jsme zasílali pozvánku do pražských základních a středních škol. Bylo přínosné, že se kromě učitelů zúčastnili i hosté z jiných institucí z oblasti školství.
Ve středu 8. června se v prostorách naší školy uskutečnil seminář Kreativní učitel – kreativní žáci, který zorganizovali vyučující tvůrčího psaní jakožto diseminaci svého jednoletého projektu. Cílem této akce bylo inspirovat učitele základních a středních škol k využívání tvůrčího psaní v předmětech, které vyučují, a zároveň je seznámit s Klíčovou akcí 1 programu Erasmus+. Kromě pedagogů z různých pražských škol se semináře zúčastnila také Mgr. Jitka Tůmová z Národního ústavu pro vzdělávání a Mgr. Jiřina Slavíková, členka komisí pro školství a kulturu Rady MČ Praha 8.
Obsah semináře byl rozdělen do třech bloků. Každý pedagog si připravil devadesátiminutový příspěvek, v němž se zaměřil na sdílení zkušeností, které získal během absolvované zahraniční mobility a na jejichž základě vytvořil vlastní výukový materiál. Ten všichni účastníci obdrželi na CD nosičích a mohou ho využívat ve svých hodinách a dále šířit mezi své kolegy.
Mgr. Jan Pytel se zaměřil na podporu kreativity prostřednictvím literatury a humoru. Vytvořil zásobník rozmanitých cvičení, která podporují jazykovou komunikaci a tvořivost. MgA. Filip Horák seznámil účastníky s výukovou metodou IBL (česky badatelsky orientované učení) a ukázal, jak ji efektivně využil v předmětu tvůrčí psaní. Mgr. Pavlína Vočková sdílela své zkušenosti s použitím němého filmu v hodinách angličtiny.
V současné době všichni tři učitelé tvůrčího psaní pracují na odborných článcích pro portál rvp.cz, kde budou v písemné podobě sdílet své zkušenosti a nápady, které šířili na semináři. Vhledem k tomu, že termín uskutečněného semináře nevyhovoval všem zájemcům, plánujeme ho uspořádat ještě jednou, a to na konci srpna, v tzv. přípravném týdnu. Již nyní se můžete předběžně hlásit na vockovap@ssnahorni.cz. Definitivní datum bude stanoveno podle časových možností většiny zájemců.
Dne 1. září 2016 jsme zopakovali workshop, na který se kromě učitelů dostavili také hosté z jiných instutucí, např. Mgr. Kamila Sládkovská z Národního ústavu pro vzdělávání. Kromě třech bloků, které byly shodné s obsahem červnového semináře, se na závěr otevřela diskuse na téma inovativních metod ve výuce. Vyplynulo z ní, že je nezbytné k výuce přistupovat kreativně a rozvíjet žáky i v jiných ohledech, než je oblast vědomostí a znalostí. Všestranný rozvoj žáka by měl být cílem, ke kterému směřují jednotlivé aktivity, kterým se v hodinách věnujeme – a je jedno, zda patří mezi ty tradiční či naopak inovativní. Věříme, že si účastníci odnesli ze semináře dostatek inspirace. Jejich přítomnost potvrzuje, že dobrým učitelem je ten, kdo se sám neustále vzdělává a chce se učit nové věci.
[epa-album id=“4015″ show_title=“false“ display=“full“]