Ve dnech 1. – 14. prosince 2016 jsem se v rámci programu Erasmus+ KA1 zúčastnil kurzu „Drama techniques for creative foreign language teaching“ pořádaný organizací Giovanni per ľEuropa, který byl zaměřen na využívání dramatických technik a kreativního přístupu k výuce cizích jazyků. Kurz probíhal ve městě Nicotera v jižní Itálii na samém pobřeží Středozemního moře.
V úvodu kurzu jsme zabrousili do historie, zrekapitulovali přístupy k výuce a jejich historický vývoj. Následně jsme se věnovali současným přístupům a diskutovali o jejich výhodách i nevýhodách a možnostech využití v našich podmínkách.
Účastníci kurzu podstoupili také tzv. job shadowing – tj. na vlastní kůži si vyzkoušeli výuku a využití probíraných technik v praxi. Na mě připadla výuka v mateřské škole s dětmi, které neměly s anglickým jazykem vůbec žádnou zkušenost. Ze všeho nejdůležitější bylo poskládat vhodné aktivity tak, aby výuka děti bavila a aby byla přínosná. Z reakcí dětí, učitelek i rodičů se domnívám, že se to celkem podařilo.
Bylo velmi zajímavé nahlédnout do italského školského prostředí a porovnat jej s tím českým. Nutno říci, že to české se v tomto srovnání jeví v poměrně dobrém světle. Velkým problémem oblasti Kalábrie je úroveň anglického jazyka, resp. cizích jazyků obecně – prakticky nikdo zde žádným cizím jazykem nevládne. Lépe to nevypadá ani u nastupující generace – kvalita výuky je poměrně na nízké úrovni a studentům v první řadě chybí jakákoli motivace.
